ملاک محاسبه و برقراری مستمری متقاضیان بازنشستگی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی توضیحاتی درباره ملاک محاسبه و برقراری مستمری متقاضیان بازنشستگی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی سالاری با اشاره به طرح پیشنهاد فرمول محاسبه مستمری به صورت اختیاری و امتیازی، خاطرنشان کرد: طبق قوانین فعلی، اصولاً میانگین دستمزد دو سال آخر ملاک محاسبه و برقراری مستمری متقاضیان بازنشستگی است و هرگونه تغییر در این فرمول هم بر عهده قانونگذار است.

وی افزود: آن چه ما به عنوان یک پیشنهاد جهت هم فکری و بیان دیدگاه های کارشناسی شرکای اجتماعی مطرح کردیم، حتی در صورت جمع بندی نهایی و طی فرآیندهای لازم در مراجع مربوطه و اجرایی شدن، باز هم یک فرآیند اختیاری برای بیمه شدگان خواهد بود.

سالاری گفت: طبق این فرمول پیشنهادی سنوات بیمه پردازی بیمه شده با حداقل دستمزد همان سال ضریب گیری خواهد شد و از ضریب تمام طول مدت بیمه پردازی میانگین گرفته و در حداقل حقوق سال درخواست بازنشستگی ضرب خواهدشد ؛ به طور معمول نتایج بررسی نشان می دهد، مبلغ حاصل از این فرمول بیشتر از میانگین دو سال آخر بیمه شده طبق فرمول فعلی است؛ زیرا در محاسبه دو سال آخر، سال ماقبل درخواست بازنشستگی به روزرسانی نمی شود اما در حالت پیشنهادی، تمام سنوات بیمه پردازی به روزرسانی و با نرخ روز محاسبه می شود.

سالاری تصریح کرد: اگر مبلغ مستمری به دست آمده با این فرمول پیشنهادی، از محاسبه با فرمول فعلی دو سال آخر، مبلغ بیشتری شد، تأمین اجتماعی مبلغ بیشتر را برقرار می کند و اگر هم مبلغ مستمری کمتر از میزان محاسبه با میانگین دو سال آخر شد؛ اجباراً مبلغ کم تر برای بیمه شده اعمال نخواهد شد و بیشترین مبلغ حاصل از فرمول های قدیم یا جدید به عنوان حقوق بازنشستگی لحاظ خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ضرورت انجام اصلاحات و تغییرات تحول آفرین متناسب با الزامات آینده نگری در صندوق های اجتماعی، خاطر نشان کرد: اگر از انجام اصلاحات در فرآیندهای کاری صحبت می کنیم، هدف ضایع کردن حق مکتسبه فعلی بیمه پردازان و مردم نیست بلکه به دنبال آن هستیم تا در تعامل با شرکای اجتماعی، سازوکاری ایجاد کنیم که بتوانیم بهترین خدمت رسانی را به آنان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این یک فرآیند اختیاری است و اصلاً به این معنی نیست که می خواهیم کمتر از میانگین دو سال آخر به بازنشسته بدهیم و اگر فرد به هر دلیلی متضرر شد، بدون هیچ مانعی از این امکان استفاده نمی کند و اگر هم به نفعش بود سازمان مشکلی برای اعمال و برقراری مستمری با مبلغ بیشتر حاصل از این فرمول را ندارد.

سالاری با اشاره به ضرورت تغییر در نحوه خدمت رسانی سازمان تأمین اجتماعی، گفت: ارائه این فرمول، هم به نفع کارگر و بیمه پرداز و هم به نفع کارفرما است و در نهایت موجب تأمین منافع سازمان هم می شود زیرا تاکید و حساسیت بیمه پرداز به ثبت مزد واقعی به منظور بهره مندی از مستمری بهتر در آینده، نیاز به مداخله فیزیکی و بازرسی کارگاهی یا دفاتر و ایجاد نارضایتی احتمالی برای فعالین محیط کسب و کار را منتفی و افزایش درآمد سازمان و امکان خدمت رسانی بهتر را فراهم می کند.

سالاری با تأکید بر ضرورت اطلاع رسانی و شفافیت در تصمیم گیری های سازمان با جلب مشارکت شرکای اجتماعی و ذی نفعان، تصریح کرد: امکان استفاده از نتایج این فرمول نیز بعد از تصویب و اجرایی شدن آن خواهد بود زیرا طبق قواعد این صندوق، نمی توان از محل حق بیمه دریافت نشده سال های قبل، پرداختی مضاعفی ایجاد کرد.

نظرات

captcha